14 tips voor je een carrière in digital marketing start

carrière digital marketing

Welke tips zou ik iemand geven die nu een carrière in digital marketing start?

Tips carrière in digital marketing

Ik ben ooit begonnen in een markt waar het internet als ‘hype’ werd bestempeld. Nu eet het internet die markt langzaam op. Zoals ‘software is eating the world‘ in het essay van Marc Andreessen.

Toen was het niet de leukste werkomgeving. Toch heb ik daar veel geleerd. Omgaan met weerstand binnen een organisatie. Draagvlak creëren voor een visie die anders was. Met aantoonbare resultaten.

Vanuit die en andere ervaringen heb ik een aantal punten waarvan ik denk dat het mensen die starten met een carrière in digital marketing kan helpen.

Opleiding en contacten

Voor velen begint een carrière met een opleiding. Dat betekent niet dat dit de enige weg naar een carrière in digital marketing is. Over het algemeen wel de snelste. Uiteindelijk gaat het er om wie je kent én wat je kunt. Dat laatste is bij de start van je carrière meestal nog niet aan de orde. Dat eerste wel. Je kent mensen via je studie, studievereniging of studentenvereniging. Het helpt ook als je mensen kent die net gestart zijn met werken.

Een stageperiode in binnen- of buitenland kan hierbij helpen. Mijn tip; probeer zoveel mogelijk uit tijdens je studie om te ontdekken wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Leer ook zoveel mogelijk mensen kennen. Probeer vervolgens mensen te leren kennen binnen je potentiële werkveld. Zo kom je makkelijker aan je eerste baan.

Een goede opleiding helpt, als digital marketeer kan je met veel verschillende opleidingen starten. Of het nou economie, psychologie, marketing of natuurkunde is. Het gaat uiteindelijk om hoe snel je zaken leert begrijpen en welke skills je ontwikkelt.

Leer de verschillen en overeenkomsten tussen marketing disciplines kennen.

Starten – carrière digital marketing

Als digital marketeer lag informatie 15 jaar geleden niet voor het oprapen. Laat staan studiemateriaal. Tegenwoordig is dat wel anders. Google heeft een eigen Academy. Hier kan je via hun digitale skillshop verschillende vaardigheden ontwikkelen. Bouw bijvoorbeeld ook eens je eigen persoonlijk website. Dit zijn allemaal vaardigheden die je kan ontwikkelen voordat je start met werken. Het helpt om vooraf te ontwikkelen. Start als affiliate, dit heb ik ooit ook gedaan. Het leverde mij veel leerzame ervaringen op. Dit laat je interesse in het vakgebied zien, maar helpt ook om hands-on ervaring op te bouwen.

Leren werken

Gemiddeld genomen heeft iemand die start met werken geen idee waar hij of zij aan begint. Dit betekent dat je de eerste 3 jaar bezig bent om ‘te leren werken’. Je denkt dat je het snapt, maar achteraf zie je pas dat je er nog niks van snapte toen je startte. Dat is niet erg. Het helpt wel om een goede instelling te hebben. Vaardigheden zijn eenvoudig aan te leren, een instelling veel moeilijker. Vaardigheden ontwikkel je door er tijd in te investeren. Een instelling gaat om houding en gedrag.

Belangrijkste; doe wat je zegt en zeg wat je doet. Laat zien dat je ambitie hebt, je wilt ontwikkelen en makkelijk contact maakt met nieuwe mensen.

Dan komt de rest vanzelf.

Marathon vs sprint

Rustig aan. Je carrière lijkt bij aanvang een sprint. Jezelf zo snel mogelijk ontwikkelen en carrière stappen maken. Veel later ga je zien dat het een marathon is. Wanneer je jonger bent heb je de neiging ongeduldig te zijn. Naarmate je ouder wordt besef je dat er geen echte haast is. Waarbij je ervaringen en ontwikkelingen opstapelt naar een volgende stap.

Uiteraard zijn er getalenteerde mensen die de ‘fast-track’ bewandelen. Over het algemeen groeit iedereen in zijn of haar carrière, in zijn of haar eigen tempo. Het gaat er niet om de snelste te zijn. Wel om vol te houden. Uithoudingsvermogen en aanpassingsvermogen zijn op lange termijn belangrijker dan de snelste zijn. Als je sprint, raak je uitgeput of krijg je een burn-out. Ook kan het zijn dat je een hekel aan werk krijgt dat je voorheen leuk vond. Gun jezelf de tijd om te ademen en te groeien.

Vaardigheden vs instelling

‘Ik kan je alles aanleren, maar je instelling niet veranderen’. Dit gaat vrijwel altijd op. Je vaardigheden kan je ontwikkelen. Een enthousiast voorkomen niet. Jezelf kennen en duidelijk kunnen onderbouwen wie je bent en wat jouw kwaliteiten zijn helpt bij het opbouwen van een carrière. ‘Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk wel dat ik het kan’ zei Pipi Langkous ooit. Of zoals de oprichter van Wired schreef: “Being enthusiastic is worth 25 IQ points“.

Meeste succes komt door herhaling

Ik herinner me een serie-ondernemer die mij dit in 2006 vertelde. Ik had er nog nooit echt over nagedacht. Een paar jaar later werd Malcolm Gladwells boek Outliers gepubliceerd. Hierin stond het idee centraal dat je 10.000 uur aan een vaardigheid moest besteden om er expert in te kunnen worden. Dit gold voor de Beatles en hun optredens in Hamburg. Dit gold voor Bill Gates die door een reeks toevallige ongelukken meer tijd dan bijna ieder ander achter een computer doorbracht. En zo zijn er nog legio voorbeelden.

De tip hier is om eerst goed te worden in een vakgebied voordat je naar het volgende gaat. Echte expertise hebben slechts enkele. Je bent zelden een superheld die alles tegelijk kan. Je kan wel uithoudingsvermogen, geduld en een langetermijnvisie ontwikkelen. Het helpt als je het leuk vindt wat je doet. Als jij weet uit te vinden wat je écht leuk vindt, laat het dan niet meer los en wordt daar heel goed in.

Giften en kansen

In 2010 sprak Jeff Bezos net afgestudeerde van Princeton Universiteit toe. Het is een persoonlijk verhaal over zijn zomervakantie met opa en oma. Waarbij zijn opa op een zeker moment zegt:

“Jeff, one day you’ll understand that it’s harder to be kind than clever.”

Wat hij vervolgens beschrijft is een verhaal dat gaat om wat je kan, jouw gift(en) en wat je daar mee doet. Wat wil jij daarmee bereiken?

What I want to talk to you about today is the difference between gifts and choices. Cleverness is a gift, kindness is a choice. 

Vriendelijkheid kan je aanleren, maar de talenten waar je mee bent geboren niet. Die kan je alleen maar ontwikkelen en verbeteren. Zo leer je jouw talenten te verbeteren. Hoe ga jij jouw giften gebruiken? Waar ga je ze voor inzetten? Welke kansen ga jij pakken? Dat heb je zelf in de hand.

Cultuur en strategie

‘Culture eats strategy for breakfast’. Als de cultuur en een werkomgeving niet goed zijn en jouw persoonlijke integriteit aantasten vertrek dan. Een strategie kan je op korte termijn veranderen een cultuur niet. Uiteindelijk draait het om cultuur en executie.

Unieke ervaringen, jouw ervaringen

Ik weet het nog goed. Een oud-collega beschreef zijn nieuwe werkplek als ‘fantastisch’. Enkele maanden later besloot een andere collega daar ook te gaan werken. Hij vond het na 3 maanden ‘verschrikkelijk’. Wat voor de een fantastisch is kan voor de ander verschrikkelijk zijn.

Het ligt er maar net aan in welke fase van je carrière je bevindt. Welke kernwaarden jij op dat moment belangrijk vindt. De ene ervaring voor de een is de andere voor de ander. Onthoud dit goed. Jouw ervaringen zijn uniek. Net als die van een ander. Het helpt wel om ervaringen te horen van gelijkgestemde. Dan nog zijn ook deze uniek. Volg je gevoel en jouw waarden. Die zijn belangrijker dan de meningen van anderen.

Omgaan en omgang met mensen

Leer samenwerken en echt luisteren naar andere mensen. Jong en oud. Verdiep je in andermans drijfveren. Leer te begrijpen wat de ander bezig houdt. Dit gaat vaak verder dan alleen te vragen of zijn of haar werk af is en of alles goed gaat. Hoe meer je je verdiept in de ander hoe makkelijker het is om jouw contact met anderen te verbeteren.

Omgaan met mensen is een vaardigheid die je in elk onderdeel van digitale marketing kan helpen. Hoe je dit kan ontwikkelen? Alleen op reis gaan. Vrijwilligerswerk doen. Of in de horeca aan de slag gaan. Bij al deze ervaringen leer je jouw omgang met mensen verbeteren. Hoe eerder je deze vaardigheid ontwikkelt hoe meer je er aan hebt.

Begrijp het digitale businessmodel

Begrijp hoe er geld verdient wordt en hoe jij hier een bijdragen aan kan leveren. Over het algemeen geldt dat iedere freelance online marketeer van 1 euro 2 euro wil maken. Als je dat niet wilt moet je geen performance marketeer worden.

Het inzichtelijk maken van hoe je van die 1 euro 2 euro maakt is nog veel belangrijker. Omdat je daarmee mogelijk maakt om deze acties te herhalen. Je maakt het werk schaalbaar en repeteerbaar.

Als de kern van het businessmodel is om het aantal verkochte producten te vergroten dan zal daar de meeste aandacht naar uit gaan. Wanneer het businessmodel is om nieuwe contracten binnen te halen zal digitaal het meeste aandacht uitgaan naar het genereren van leads voor deze contracten. Als het om het aantal gewerkte of verkochte uren draait zal het aantal verkochte uren de meeste aandacht krijgen. Hoe eerder je begrijpt waar het meeste geld mee wordt verdiend binnen een bedrijf hoe eerder je jezelf relevant kunt maken.

Zoals voormalig Google CEO Eric Schmidt ooit toepasselijk zei: ‘revenue solves all known problems

Daar zou ik wel aan toe willen voegen, zakelijk gezien 🙂

Constant blijven ontwikkelen

Mijn belangrijkste tip voor een carrière in digital marketing is het constant blijven ontwikkelen van jouw vaardigheden en kennis. Blijf nieuwsgierig. En hongerig naar nieuwe ontwikkelingen.

Leer jezelf ook om bestaande vaardigheden af te leren en om nieuwe aan te leren. Learn to unlearn.

Blijf fouten maken (en leren)

Als je start met werken wil je zo veel mogelijk goed doen. Dat is een prima uitgangspunt. Maar fouten maken hoort er bij. Daar leer je van. Vaak meer dan van dingen goed doen. Faalangst is hierbij een valkuil. Geen fouten durven maken levert vaak slechtere resultaten op.

Persoonlijk heb ik van mijn grootste fouten het meest geleerd. Deze fouten helpen je snelle jezelf te verbeteren.

Blijf die fouten maken. Zoek ze ook op.

Stel absurde doelen, doe zaken op een andere manier dan je gewend bent. Kijk wat het effect is. En leer er van.

Zo blijf je fouten maken (en sneller leren).

Tot slot – carrière tips digital marketing

Zoals je hebt kunnen lezen is het hier vrijwel niet gegaan over de inhoudelijke kant van digital marketing. Dit leer je vooral door het te doen. Om digital marketing in de praktijk te leren heb ik 3 suggesties:

  • Start met werken voor een digital marketing agency met tenminste 30-80 mensen
  • Werk voor Google of Facebook
  • Werk voor een digital consultant

That’s it, heb je nog tips gemist? Of welke tip vond je het meest bruikbaar? Laat het weten in de comments!

Plaats een reactie