Terugblik: het jaar in vogelvlucht

Begin dit jaar startte ik een experiment.

Een experiment waarvan ik bij aanvang nooit had gedacht dat ik het zelfstandig zou kunnen uitvoeren.

Toch is het gelukt.

Wat was dit experiment dan?

Mijn doel was om dit jaar tenminste iedere maand 1 bericht te publiceren van 800-1200 woorden.

Misschien denk je ‘ach, wat is dat nou?’

Bij de start van dit jaar kon ik nog geen volledig uur achter een toetsenbord en scherm zitten. Ik was herstellende.

En het is toch gelukt en daar ben ik heel blij mee en ook trots op 🙂

1 website. 3 onderwerpen. 12 maanden. 10.000+ woorden.

Het zijn 14 publicaties geworden dit jaar.

Ik had 3 onderwerpen waar ik over schreef binnen dit experiment:

  1. Freelancer worden binnen het speelveld van digitale marketing voor zakelijke dienstverleners.
  2. Basis SEO (en een heel klein beetje SEA)
  3. Tips om Google Search Console in te stellen en Tips om te starten in Digital Marketing als Freelancer.

Learnings heb ik gedeeld, inzichten van de afgelopen jaren als ZZPer heb ik samengevat.

En ik heb zelf weer ervaren hoe het is om elke maand ‘achter de knoppen’ te zitten. Nadat ik er toch een jaar uit was geweest.

Ik heb alleen maar geschreven om het schrijven. Uren maken. Terug naar de basis. Geen marketing, geen promotie, geen linkbuilding, geen advertising.

Gewoon iedere maand één bericht maken en publiceren. Zoals ik ooit ook begonnen ben.

Niks meer en niks minder. Spannend was het niet. Uitdagend bij de start wel.

Waarom dit experiment?

In de zomer van 2019 zag ik dit experiment van Yannick. Met hier een update. Toen zat ik thuis en was herstellende.

Yannick zijn experiment vond ik een interessant idee. Waarom dit niet zelf proberen?

En zo begon ik met schrijven. Het is meer werk geweest dan ik had verwacht.

Mijn afweging om dit experiment te starten was om ‘iets’ te maken. Iets waar andere wat aan zouden kunnen hebben.

Iets wat ik al jaren voor bedrijven doe. Maar altijd voor bekende merken. En altijd in een meer strategische en coördinerende rol.

Wat nou als ik zelf weer eens content zou produceren en publiceren?

Content die ook nog resultaten zouden kunnen opleveren. De resultaten waren niet het doel, want ik wilde dit doen voor het proces. Stap voor stap.

Dit project zou bijdragen aan mijn herstel. En dat is gelukt.

Resultaten

Toch ben ik gaandeweg wel benieuwd geworden. Ik blijf toch altijd bezig met data als online marketeer.

Wat zouden de resultaten zijn?

In april las ik 100 blogs in 100 dagen, hier lag de focus vooral op resultaten. Dit was meteen een duidelijk antwoord op bovenstaande vraag. Als je niet voor de zoekmachines schrijft kan je weinig resultaten verwachten als het om traffic uit zoekmachines gaat.

Aardig om te vermelden. De eerste versie van deze post (zonder resultaten) schreef ik in februari 2020.

Waarom?

Om het einddoel scherp(er) te krijgen.

In februari 2020 stond vanwege COVID-19 de wereld op zijn kop. Gelukkig zag ik het aankomen.

Ik ging door met mijn experiment. Omdat het mij, toen COVID-19 in maart 2020 Nederland in zijn greep kreeg, richting gaf.

Om mijn routines verder te optimaliseren. Om mijn concentratie te verbeteren. Ook al ging het maar zeer geleidelijk en stapje voor stapje.

Wat heeft dit opgeleverd?

Ik ben terug. Kan weer aan de slag en ben weer aan het werk.

Ik maakte 1 website. 3 onderwerpen. 12 maanden. schreef 15.419 woorden.

Voortzetten in 2021

Nee. Ik ga mijzelf in 2021 op andere projecten focussen. Dit project gaat (voor nu) op slot.

Tot slot

Wil ik iedereen bedanken die mij heeft geholpen om weer terug te komen. Zonder jullie was het nooit gelukt. Je weet wie je bent, thank you 🙂

Plaats een reactie