Starten als freelance online marketeer | Tips + Ervaringen

Starten als freelance online marketeer? Voor de meeste mensen die actief zijn binnen online marketing begint het op een gegeven moment te kriebelen: ondernemerschap.

Die behoefte om op eigen benen te staan. De eerste stap is dan meestal om als freelance online marketeer aan de slag te gaan. Maar waar wat moet je beginnen als je wilt starten als freelance online marketeer?

Hier volgt een aantal tips die mij hebben geholpen.

Waarom?

Is het ‘het idee’ om een eigen bedrijf te starten dat wat je aanspreekt.

Of wil je graag zelf jouw financiën organiseren, nieuwe klanten binnen halen, en volledige beschikking hebben over jouw eigen agenda.

Het precieze antwoord op de vraag ‘Waarom?’ is niet zo relevant.

Het gaat er om dat je jezelf een spiegel voor houdt. Waarom wil je als freelancer aan de slag?

Wat is de situatie waar jij je straks in denkt te bevinden? Het begint met een lijst maken van positieve en negatieve factoren. Schrijf ze op.

Weeg de voors en tegens tegen elkaar af. Aan elk voordeel zit een nadeel.

Geen reguliere reistijd naar je werk betekent ook irreguliere inkomsten.

Kan je hiermee omgaan?

Afweging maken

Zet deze voors en tegens 1-voor-1 op een rijtje.

Bedenk ook wat deze beslissing op de lange termijn voor jouw persoonlijke en carrière doelstellingen betekent.

Denk aan financiën, maar ook aan het type opdracht wat je denkt te kunnen krijgen op basis van je huidige werkervaring.

Heb je een gezin of andere mensen die van jouw inkomsten afhankelijk zijn?

Maak de lijst en leg hem even weg. Zo kan je de punten rustig overdenken.

Klanten!?!

Starten als freelance online marketeer? Bedenk dan hoe je aan klanten en opdrachten denkt te gaan komen.

Ik had ervaring met sales voordat ik begon als freelancer.

Daarom heb ik mijn ‘oude’ sales trainingen er bij gepakt.

Dit heeft mij bij mijn start als freelancer geholpen.

Net als mijn bestaande netwerk. Dit was cruciaal voor een goede start.

Uit je netwerk komen potentiële opdrachtgevers en klanten.

  • Wie kunnen en willen jouw opdrachtgever worden?
  • Via wie kan je met hen in contact komen?

Deze lijst van de KVK geeft een volledig stappenplan wanneer je een eigen bedrijf wilt starten.

Helaas eindigt de KVK met de belangrijkste stap: klanten.

Wie gaat jouw omzet realiseren? Precies: klanten.

Begin hier dus mee.

Bedenk wie jouw opdrachtgevers kunnen worden en hoe je met ze in contact kan komen.

Opvatting werkzaamheden

Ik zag mijn werk altijd als project. Een project van A naar B brengen.

Het was voor mij nooit een baan voor het leven.

Het was daarom een logische stap om als freelancer aan de slag te gaan. Hoe zie jij jouw werkzaamheden?

Als ondernemer wil je, meestal, groeien.

Groei betekent vooruitgang en dit geeft je werkzaamheden een duidelijke richting.

Een aantal punten om mee te nemen als je jouw groei verder gaat bepalen.

  • Tijd; jouw tijd kan je maar 1 keer uitgeven. Tijd raakt op. Als je besluit een opdracht aan te nemen voor 40-50 uur per week blijft er weinig ruimte over om andere werkzaamheden aan te nemen. Denk ook aan je werk – privé balans. Reistijd en andere zaken die tijd kosten. Heb je een gezin of hobby’s? Je kunt niet alles doen. De juiste balans heeft veel impact op het eindresultaat. Het is geen sprint, maar een marathon. Van Arko van Brakel leerde ik ooit; Work hard, Play hard, Rest Hard.
  • Omzet; wat levert het op? Is het een korte opdracht? Is de opdracht interessant? Spreekt de klant je aan? Met welke mensen ga je samenwerken? Dit bepaalt allemaal wat de omzet zou moeten zijn die er voor jou tegenover staat. Een korte klus met hoge omzet kan aantrekkelijk zijn. Maar bedenk je ook wat je daarna weer kan doen.
  • Persoonlijke en professionele ontwikkeling; ik meet mijn eindresultaat over een gemiddelde van tenminste 3 jaar. Dat betekent dat ik soms een opdracht weiger om op de lange termijn een inhoudelijk interessantere opdracht te kunnen doen. Met als doel mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling te waarborgen. Je laat je dan niet alleen leiden door omzet. Jouw ontwikkeling als freelancer is ook van belang. Je ziet vaak dat freelancers in online marketing vaak voor hetzelfde ‘kunstje’ worden ingehuurd. Dit kan fijn zijn, maar dit kan je ook in je ontwikkeling beperken.
  • Stress; hoeveel stress levert een opdracht op? Dit is van tevoren moeilijk in te schatten, maar je kan het achteraf wel bepalen. En daar weer van leren voor de volgende opdracht.

Bedenk voor jezelf hoe jij dit wilt inrichten wanneer je gaat starten als freelance online marketeer. Het kan goed dat je nog geen idee hebt. Dat is niet erg. Er nu al bij stil staan kan je wel verder helpen.

Specialisatie freelancer in online marketing

Wanneer je binnen online marketing actief bent en freelancer wordt zal je zien dat er veel concurrentie is.

Deze 2 vragen kunnen je op weg helpen.

  1. Wat is of wat zijn jouw specialisaties binnen online marketing?
  2. Welke branche is jouw speelveld? Waar heb je 5+ jaar ervaring in?

Specialisaties

Dit zijn mogelijke specialisaties die je zou kunnen hebben als je start als freelance online marketeer:

  • SEO consultant
  • SEA consultant
  • CRO consultant
  • Social Advertising / Paid Social consultant
  • Display / Programmatic Advertising consultant
  • Video Marketing consultant
  • E-mail marketing consultant
  • Affiliate marketing consultant
  • Digital analytics specialist
  • Data specialist
  • DMP specialist
  • Marketplaces specialist

Dit zijn branches waarin je actief zou kunnen zijn:

  • E-commerce & Shops
  • Banken & Verzekeraars
  • Travel
  • Automotive
  • Telecom
  • Energie
  • FMCG
  • IT
  • Media
  • Etc.

Het kan zijn dat je meerdere specialisaties binnen online marketing hebt.

Ook kan het zijn dat je t-shaped bent en als product owner of manager ervaring hebt.

In dit laatste geval zijn vooral de omgeving en branche waarin je hebt gewerkt belangrijk voor de volgende stap.

Als je de antwoorden concreet hebt weet je sneller het antwoord op de volgende vraag.

Welke ondernemingsvorm?

Als je toe bent om de volgende stap te nemen wanneer je gaat starten als freelance online marketeer kan je jouw ondernemingsvorm bepalen.

Hier komt de lijst met voors en tegens weer van pas.

Want ben je van plan om aan kleine projecten te werken op locatie bij klanten.

Of bijvoorbeeld een zwangerschapsverlof op te vangen of een zieke medewerker te vervangen.

Je kan ook beginnen met ‘kleinere’ werkzaamheden van een groot aantal (10+) klanten waarbij jij thuis of in een co-working space zit.

Ga je met een andere freelancers samenwerken?

Allemaal punten om vooraf over na te denken en je eigen positionering (mede-) door te bepalen.

Vaak weet je het nog niet precies en dat is bij de keuze van de ondernemingsvorm niet erg.

Wel zijn bovenstaande punten van belang om te bedenken als je wilt beginnen.

De 2 punten die voor de ondernemingsvorm het meest van belang zijn;

  1. Omzet (Wat verwacht je aan omzet te kunnen realiseren per jaar?)
  2. Aansprakelijkheid (Privé en bedrijfsaansprakelijkheid)

Mijn simpele afweging als freelancer binnen online marketing is als volgt.

  1. Zet je meer dan 150.000 euro om. Kies dan voor een BV.
  2. Werk je met meer dan 10+ klanten kies dan ook voor een BV.
  3. Loop je met jouw werkzaamheden grote risico’s (bijvoorbeeld met data of andere juridische zaken) kies dan ook voor een BV.

In vrijwel alle andere gevallen, start als eenmanszaak.

Je kunt de eenmanszaak later altijd nog omzetten naar een BV. Een BV oprichten is tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld.

Er is bijvoorbeeld nauwelijks startkapitaal nodig. Je kunt een eenvoudige BV structuur zelfs digitaal aanvragen.

De kosten bij het starten vanuit een BV voor de jaarrekening en het opstarten zijn hoger dan bij een eenmanszaak.

Daarom is het meestal goedkoper om als eenmanszaak te starten. Ik heb zelf ‘slechts’ ervaring als eenmanszaak.

Voor jou specifieke situatie raad ik je aan een boekhouder met als specialisatie freelancers of ZZPers binnen de zakelijke dienstverlening te raadplegen.

Voor mijzelf had ik in het eerste jaar als doel om voldoende inkomsten te genereren om mijn vaste lasten te kunnen dragen.

Naam kiezen voor jouw bedrijf

Een bedrijfsnaam kiezen als freelance online marketeer is altijd een uitdaging.

Probeer een naam te kiezen die zowel voor de korte, midden en lange termijn bruikbaar is. Dit scheelt je kosten en bekendheid.

Heel veel freelancers die starten als eenmanszaak hernoemen hun bedrijf na een aantal jaar omdat;

  1. Hun klanten anders zijn geworden
  2. Hun werkzaamheden anders zijn geworden

Je bent dus niet de enige die dit lastig vindt.

Hier een voorbeeld van een naamswijziging:

Starten als ZZP branding

Omdat ik in de zakelijke dienstverlening aan de slag ben gegaan heb ik gekozen voor ‘consultancy’ in mijn bedrijfsnaam.

Een vaker voorkomende term binnen de zakelijke dienstverlening.

Hiermee kan ik niet alleen onder eigen vlag werkzaamheden uitvoeren maar ook in partnership met andere bedrijven. Voor mij werkt dit.

Je kunt ook met je eigen naam als bedrijfsnaam werken.

Kies voor dat wat beste aansluit bij jou en je toekomstige klanten.

Mijn belangrijkste afwegingen, nu ik eenmaal verder ben:

  1. Besteed er niet (te) veel tijd (en geld) aan.
  2. Is de domeinnaam beschikbaar .nl of .com? Als freelancer in online marketing handig.
  3. Check of je naam beschikbaar is (ook internationaal). Niks zo vervelend als later moeten aanpassen omdat de naam al geregistreerd is als merk in een ander land.
  4. Dit is zeer subjectief; past het in de bedrijfstak waarin je opereert.
  5. Toets de naam bij potentiële klanten. En nee, dat zijn niet je ouders of je vrienden 🙂

Branding als Freelancer

Start met de basis. Een logo is handig.

Op Fiverr kan je vrij eenvoudig voor weinig geld een logo laten ontwerpen.

Ik heb 2 digitale logo’s laten ontwerpen in 3 formaten. Bedenk vooraf waar je het logo voor wilt gebruiken.

Laat de rest achterwege. Visitekaartjes vind ik niet nodig.

LinkedIn is voor mij voldoende.

Website

Wanneer je gaat starten als freelance online marketeer ga ik er vanuit dat je een WordPress website kan maken.

Kan je dat niet zou je Squarspace of Wix kunnen overwegen.

De basis;

  1. Een goede en snelle webhosting
  2. Een eenvoudig en goed thema
  3. Content, content, content

5 pagina’s en 5 inhoudelijke blogs van tenminste 800-1000 woorden en je bent klaar.

Ga van start. Jouw website blijft continu in ontwikkeling.

Dit is je visitekaartje en je informatiebron voor potentiële opdrachtgevers.

Beschouw jouw website als je eigen huis. Ontwikkel het en blijf het ontwikkelen.

Klanten komen en gaan. Jouw website blijft bestaan.

Dus elk uur, elk woord, elke verbetering, telt uiteindelijk op naar een beter resultaat.

Misschien had je in loondienst al een website.

Die kan je ook gebruiken als freelancer.

Mijn belangrijkste les; blijf ook als je aan het werk bent voor klanten tijd reserveren om je website te ontwikkelen.

LinkedIn

Een must. Dit is je toegang tot werk en je netwerk.

Hier kan je én communiceren, én contact opnemen én mensen introduceren.

Zorg dat je profiel up-to-date is als je gaat starten.

Een korte en duidelijke beschrijving van je werkzaamheden en ervaring.

Contactgegevens om je te bereiken. En je kan aan de slag.

Email

Wanneer je onder eigen naam opereert kan je gebruiken maken van een gratis Gmail adres.

Eenvoudiger en toepasselijker is om een Gsuite account van Google te nemen.

Voor een paar euro per maand heb je jouw eigen e-mailadres (inclusief eigen alias dus naam@bedrijfsnaam.nl), alle Google Apps, Drive opslag etc.

Betrouwbaar en eenvoudig in gebruik.

Je ontvangt maandelijks een factuur. Die kan je aftrekken.

Factureren

Als freelancer in online marketing heb je meerdere goede mogelijkheden om facturen mee te versturen.

MoneyBird en MoneyMonk zijn mijn keuzes.

Beiden hebben voors en tegens. Bekijk ze zelf.

Probeer ze uit.

Voor beiden geldt dat je een tijdelijk (30 tot 60 dagen) gratis mogelijkheid hebt om ze uit te proberen.

Wat je ook kiest. Zorg dat het goed is ingericht en opgezet zodat je eenvoudig facturen kunt versturen.

Zelf heb ik voor mijn facturen altijd gebruik gemaakt van Moneybird.

Naar tevredenheid.

Verzekeringen

Hier heb ik 100% ervaring mee.

Zowel het afsluiten als het moeten gebruiken.

Voor vrijwel alle verzekeringen geldt dat je als freelancer misschien vooraf denkt dat je ze niet nodig zult hebben.

Vaak gehoord: ‘Ik ben altijd voorzichtig, leef gezond, sport altijd en ben nooit ziek’.

En: ‘Het is duur’.

Voor iedereen die in van start gaat als freelancer binnen online marketing:

Het gaat niet om hoe jij leeft of je denkt te gedragen in het verkeer. Het gaat om de ander. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor freelancers in online marketing hoeft niet duur te zijn. Afhankelijk van je medische verleden.

De meeste zakelijke dienstverleners vragen om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Deze verzekeringen kan je het beste regelen. Voordat je begint.

Zakelijke rekening – bank voor freelancers of ZZPers

Een aparte bankrekening kan handig zijn.

In de voorwaarden van de bank staat dat je jouw privé rekening niet mag gebruiken voor zakelijke doeleinde.

De goedkoopste zakelijke rekening voor freelancers in Nederland is van KNAB.

Het kan ook dat je graag alles bij dezelfde bank houdt dan kan je ook een rekening openen bij je eigen bank

In dit geval moet je meestal naar het kantoor van jouw bank jezelf te identificeren bij het openen van een zakelijke rekening.

Kvk – Kamer van Koophandel inschrijven

Voordat je van start gaat als freelancer in online marketing ga je naar de Kamer van Koophandel om je in te schrijven.

De eenvoudigste manier is langs gaan bij de KVK bij jou in de buurt.

Je kunt je voorbereiden op deze inschrijving.

Na inschrijving ontvang je een nummer en een bewijs van inschrijving.

Hier moet je voor betalen.

Dit bedrag kan je later bij de belasting weer aftrekken.

Belasting

Je zal je bij de belastingdienst moeten aanmelden als ondernemer.

Vroeger moest je dit ‘los’ doen. Nu gaat dit automatisch na de inschrijving bij de KVK.

Zorg dat je als je aan de slag gaat de verdiende BTW apart op een rekening zet.

Deze moet je later weer afdragen.

Ook is het verstandig om een reservering te maken voor de Inkomstenbelasting en de ZvW-belasting.

Beiden betaal je na afloop van het boekjaar.

Inkomstenbelasting en ZvW-Belasting over 2019 betaal je in 2020.

Dit geld staat dus relatief lang apart.

Zorg toch altijd dat je deze reserveringen hebt, want je moet deze uiteindelijk altijd afdragen.

Voor mij waren dit de belangrijkste praktische zaken voordat ik begon als freelancer.

Wat zou jij nog meer willen weten voordat je start?