Acceleration in the era of chaos & change by Igor Beuker

Origineel gepubliceerd: 8 juni 2017

Congres Facebook Marketing 2017 gaat van start met Igor Beuker. Igor neemt ons mee in de toekomst van merken en Facebook. Groei in een tijd van chaos en verandering.

Wil jij ook weten wat je de komende tijd als online marketeer van Facebook en andere grote tech spelers kan verwachten?

De 4e industriële revolutie

Igor vertelt ons over de grote veranderingen voor bedrijven en industrieën. Industrieën en bedrijven zitten hier op dit moment midden in. We onderschatten op dit moment de impact van deze revolutie. Een breed scala aan technologie en nieuwe mogelijkheden komt op ons af.

Een tijdperk van nieuw ‘Darwinisme’. Merken en bedrijven kunnen dit maar moeilijk bijbenen. Overheden en politiek zijn ook niet in staat om zich aan te passen. Het is voor de eerste keer in de historie dat niemand het bij kan houden.

Als mensen zullen we ons uiteindelijk aan moeten passen aan de nieuwe tijd.

We weten niet precies wanneer dit eindigt. We zullen het uiteindelijk kunnen lezen op Wikipedia zegt Igor.

Merken en media

Iedereen wil innoveren, maar niemand wil veranderen. Buiten de comfort zone is ‘where the magic happens’.

‘Advertising may win quarters, innovation wins decades’

Met andere woorden je zal moeten innoveren om in de toekomst te kunnen overleven vertelt Igor.

Mad men. De oude ‘advertentie-denkers’. Dit zijn de linieaire denkers uit de vorige eeuw, doen weinig aan innovatie. Math men daarentegen wel. Zij omarmen de veranderingen.

Voorbeelden:

  • Netflix is een van de grootste mediabedrijven geworden ten opzichte van Blockbuster.
  • Kodak innoveerde niet, en ging in 2012 failliet.
  • Nokia, 14 miljard aan advertising en R&D en toch in 2014 overgenomen door Microsoft. If Nokia was really into connecting people they would have invented Facebook.
  • V&D, failliet. Blokker, C&A, Hema; gaan die op tijd kunnen innoveren?

Advertising is niet de oplossing. Innovatie moet in de core van een bedrijf plaats vinden (crm, klantenservice etc.).

Ontkenning

We vinden het allemaal eng wat er aan het gebeuren is. Igor roept op om naar buiten te gaan en te zien wat er om ons heen gebeurd. Hij laat zien wat er buiten plaats vindt met behulp van onderstaande slide:

Trends - Congres Facebook Marketing 2017 - Igor Beuker

Chaos creëert verandering

Grote bedrijven zijn niet gewend te innoveren. Het zit niet in hun DNA. Dus kopen ze nieuwe bedrijven die gegroeid zijn. Unilever kocht Dollar Shave Club voor 1 miljard dollar.

Cultuur & Mindset

Kan ik veranderen? Wil ik het op mij af laten komen? Kan ik mijzelf er in verdiepen? Je zal moeten wennen aan constante verandering. Innovatie is een cultuur geen afdeling.

ROI of Innovation

Alle grote bedrijven willen weten wat het oplevert. Een business case bouwen voor ze van start gaan.

Hierdoor gaan bedrijven te laat van start met échte innovatie. Wat doet je business model over 3, 5 of 7 jaar? Waar sta je als je niks doet? Wat zijn de risico’s in jouw markt als je niks doet? Allemaal vragen die je niet in één business case kunt samenvatten.

Digital Strategie - Congres Facebook Marketing 2017

Math Men

Larry, Sergey (Google), Mark (Facebook). Kijken naar hoe ze inspelen op nieuwe trends. De snelheid waarmee deze bedrijven tot grote waarde komen is binnen no time. Snap Inc. haalt 30 miljard op bij een beursgang. De snelheid is gigantisch. Math Men begrijpen de snelheid en trends.

Grote bedrijven en de oude wereld begrijpen deze trends onvoldoende. Dit is de exponentiële groei vs lineaire groei legt Igor uit. Exponentiële groei is wat nu aan het gebeuren is met AirBnb, Facebook, Uber.

Wat zal de toekomst brengen?

De nieuwe generatie groeit op met YouTube, WordPress, Facebook, Snapchat. De beslissingen worden genomen door ‘oudere’ mensen uit een andere generatie. Verandering staat dus (nog) stil.

Mobile first is inmiddels de standaard. Je doelgroep verwacht dit. Iedereen verwacht dit.

Google & Facebook switched to AI-first en zijn de mobiele fase al voorbij.

Intelligence is the art to change

Chat – WeChat

We willen nu antwoord. Je klanten willen instant antwoord. Jongeren willen direct antwoord.

Ouderen kunnen straks voice search gebruiken om snel bij hun behoefte te komen. Voor e-commerce wordt voice search heel interessant.

Sociaal maatschappelijk gedrag

Alle selfies, jouw status in social is cruciaal voor de huidige generatie. Iedereen is CEO, dit is nu het vertrekpunt. Vroeger was je dat pas als je jouw strepen had verdient. Iedereen is nu al Founder of CEO. Iedereen kan dit ook zijn.

Jack Ma, CEO van Alibaba onderzoekt hoe je social face recogniztion kan inzetten om betalingen te realiseren. Hij durft. Hij omarmt de verandering.

Internet of Things

Alle apparaten zijn straks aangesloten op het internet. En daar komen data uit voort. Daar kunnen we weer nieuwe dingen mee doen laat Igor ons zien op Congres Facebook Marketing 2017.

Internet of Things - Congres Facebook Marketing 2017 - Igor Beuker

AR & VR zijn geen gimmick voor gamers. Dit is een trend die zich zal doorzetten in andere markten. Het is een kans om te innoveren. Het geeft nieuwe mogelijkheden.

“Als je in staat bent om de trends te verzilveren ben je winnaar van morgen”

Blijf je focussen op alleen media of ga je innoveren in de core?

Nerds

Revenge of the nerds. Sociaal zijn deze ‘nieuwe CEO’s’ niet altijd even handig. Maar ze hebben wel een visie en droom om de wereld op zijn kop te zetten.

Jeff Bezos is de keizer van innovatie. Hij blijft verandering omarmen. Hij heeft visie en een strategie en voert deze uit.

Bezos kocht de Washington Post. De Washington Post is binnen 3 jaar schaalbaar en winstgevend.

Dit soort innoverende mensen maken de markt. De andere worden achterblijvers.

ARPU – Average Revenue Per User

Average revenue per user is de meest logische KPI die er bestaat. Een leidende KPI. Igor legt uit dat dit voor Amazon altijd de core driver is geweest. Niet de waarde op de beurs.

Amazon is de winnaar van morgen, omdat ze exact weten hoe ze de ARPU moeten laten stijgen aldus Igor op Congres Facebook Marketing 2017.

Media = Facebook + Google

Facebook en Google hebben 60-70% van de advertising markt in handen. Voor mobiel zelfs 70-80%.

Belangrijk om verder te kijken dan het tellen van likes. En te kijken naar achterliggende waarden van deze media.

Media wordt nu geregeerd door bedrijven die geen content creëren. De data wordt verhandeld. De rest is bijzaak.

Waar gaat Facebook naar toe volgens Igor op Congres Facebook Marketing 2017?

Facebook wint in West-Europa en Amerika. De Chinezen hebben andere netwerken onder andere WeChat, daar gaat Facebook het niet kunnen winnen.

Facebook is de grote winnaar ten opzichte van LinkedIn en Twitter.

Facebook wint op ARPU. Wat kost het om een gebruiker te acquireren en wat verdien je er aan? Dat is key voor de toekomst.

WeChat

WeChat is een blauwdruk voor WhatsApp. De functionaliteiten In WeChat zijn uitgebreider dan in WhatsApp. In de toekomst zal WhatsApp de functionaliteiten van WeChat stap voor stap gaan overnemen verwacht Igor.

Marketing gaat om data

Hoe zorg je dat je een rendabel business model draait, welke klanten zijn interessant?

Alle media wordt data, televisie alles wat met media te maken heeft. Alle t.v. bedrijven moeten gas geven om Facebook nog bij te blijven. Data en je klanten kennen dat is waar het om gaat.

T.V. staat op instorten. Facebook en Google zijn de plekken waar je echt kan doormeten wat het effect is. Op T.V. wordt dit ook mogelijk. Daarmee wordt de waarde van T.V. anders verwacht Igor.

Aandacht vs Media

Je kan aandacht verdienen, maar media spelen nog altijd een grote rol. Igor laat een aantal voorbeelden zien van wie er de aandacht verdient en wie koopt. O.a. het voorbeeld van Donald Trump met de helft van zijn volgers die gekocht is.

Igor geeft het voorbeeld uit eigen werk van Nike. Hij geeft aan te hopen dat Nike naar See. Like. Buy. gaat binnen social media. Je wilt iets zien, je wilt het liken en direct kunnen kopen in plaats van eerst naar de website toe te moeten.  

Het gaat er om dat je instant aanwezig bent en direct kunt handelen als iemand het product wil kopen.

Igor geeft het voorbeeld van Cristiano Ronaldo, Cristiano zou zelf ook een media / e-commerce bedrijf kunnen starten met al zijn volgers. Als Cristiano aan zijn volgers een klein bedrag zou verdienen dan is het al een winstgevend bedrijf.

Nike betaalt 1 miljard dollar voor Cristiano Ronaldo. Een koopje volgens Igor.

Conclusie van Igor op Congres Facebook Marketing 2017; revolutie in Marketing

Aanpassen aan verandering is cruciaal. We zijn pas net begonnen. Internet is pas het begin. Nu wordt het pas interessant volgens Igor.

En zoals Jeff Bezos het zei:

“Often times invention requires a long term willingness to be misunderstood”

Jeff Bezos - "Often times invention requires a long term willingness to be misunderstood" - Igor Beuker