Google zoekoperatoren & search operators 2021

Voor iedereen die al een tijdje bezig is met SEO zijn Google zoekoperatoren of Google Search Operators meestal niets nieuws.

Weet jij hoe je Google zoekoperatoren of Google search operators efficiënt kunt inzetten?

Wat zijn Google zoekoperatoren of Google search operators?

Google zoekoperatoren zijn korte commando’s, in het Engels ook wel Google Search Operators genoemd.

Deze korte commando’s maken het mogelijk om meer details van een website binnen de zoekresultaten van Google te bekijken.

Je voert deze commando’s in binnen de zoekbalk van Google zelf zoals je normaal ook een zoekopdracht zou invoeren.

Dit ziet er zo uit;

Google zoekoperatoren of google search operators start

Efficiënt zoeken met Google

De meeste zoekoperatoren zijn eenvoudig. Het zijn korte commando’s die je goed kunt onthouden.

Echt weten hoe je Google zoekoperatoren of Google search operators efficiënt kunt gebruiken?

De meeste mensen hebben kennis van de basis zoekoperatoren.

Veel minder mensen hebben de verschillende zoekoperatoren goed onder de knie.

En dit kan best handig zijn.

Zeker als je met SEO aan het werk gaat.

Hierbij een overzicht van de zoekoperatoren die je vandaag nog kunt gebruiken voor SEO.

Alle zoekoperatoren zijn getest en gecheckt voor 2021.

Google zoekoperatoren 2021 – compleet voor SEO

Wist je dat Google constant bezig is om zoekoperatoren te verwijderen of te updaten?

Dat is precies de reden waarom de meeste overzichten die je via Google vindt om te gebruiken voor SEO, niet up-to-date zijn.

Voor deze lijst zijn alle commando’s getest.

Mocht er onverhoopt toch één tussen staan die niet meer werkt laat het dan weten in de comments.

Commando’s – om zelf te gebruiken

Google zoekoperatoren kunnen je helpen de organische resultaten binnen Google te verbeteren.

Er zijn enorme lijsten met commando’s beschikbaar die je kunnen helpen om beter inzicht te krijgen in de huidige resultaten.

In de praktijk zijn er maar een aantal die je echt regelmatig gebruikt.

Ik merk zelf dat ik site:, intitle:, intext:, related:, en inurl: regelmatig gebruik voor SEO doeleinden.

Wat moet je precies doen? En wat kan je er precies mee vinden?

Wil je exacte zoektermen terug vinden; plaats dan de zoekterm tussen aanhalingstekens.

Je krijgt dan alleen die exacte combinatie.

Dus niet alleen ‘Max’ of alleen ‘Verstappen’. Exact ‘Max Verstappen’.

“-“

Dus bijvoorbeeld “Max Verstappen”

Om een zoekterm uit te sluiten gebruik je het minus (-) teken.

Dus bijvoorbeeld Trump -USA

Het gebruik van een asterisk (*) leidt tot een samenvoeging van alle termen gerelateerd aan de opgegeven zoekwoorden.

Dit geeft als resultaat dat alle aan deze zoektermen gerelateerde resultaten worden weergegeven.

*

Dus bijvoorbeeld Steve * Apple

Dan zijn er nog een aantal commando’s die binnen de index van Google een speciaal resultaat opleveren.

Dit ziet er zo uit;

Google zoekoperatoren of google search operators synoniem

Onderstaand een lijst met speciale resultaten en de uitleg over deze resultaten.

Tussen haakjes vind je het commando zoals je deze in de Google zoekbalk kunt invoeren.

  • Define: Een encyclopedie die woorden binnen Google als resultaat weergeeft in kaartvorm. (define:synoniem)
  • Cache: Laat de meest recent gecachede pagina uit de index zien. (cache:bol.com)
  • Filetype: Laat alleen resultaten zien met dit type bestand .PDF, .TXT, .PPT etc. (zalando filetype:PDF)
  • Ext: geeft hetzelfde resultaat als ‘filetype’ (zalando ext:PDF)
  • Site: Laat alleen resultaten zien van een specifieke website (site:apple.com)
  • Related: Laat websites binnen de index zien gerelateerd aan een domein (related:bol.com)
  • Intitle: Laat pagina’s zien met een specifiek woord in de titel (intitle:apple)
  • Allintitle: Vergelijkbaar met intitle: maar dan voor alle woorden specifiek. (allintitle:apple iPhone)
  • Inurl: Laat pagina’s zien met een specifiek woord in de url. (inurl:coolblue)
  • Allinurl: Vergelijkbaar met inurl: maar dan voor alle woorden specifiek. (allinurl:coolblue wasmachine)
  • Intext: Laat pagina’s zien waar ergens in de content dit woord terug te vinden is. (intext:Apple)
  • Allintext: Vergelijkbaar met intext: maar dan voor alle woorden specifiek. (allintext:Apple Macbook)

Indexatie fouten vinden

Indexatiefouten bestaan voor de meeste websites. In sommige gevallen wil je hier als SEO wat aan doen.

Het kan zijn dat een pagina wordt geïndexeerd die je niet wilt laten indexeren of juist wel.

Om hier achter te komen doe je het volgende.

Gebruik hiervoor site: + url zonder www. er voor.

Dit ziet er als volgt uit:

indexatiefouten vinden en opsporen

Hier geldt dat er ongeveer ~3.030 pagina’s zijn geïndexeerd.

Let op! Google geeft hier een indicatie. Dit is geen exact getal. Om het exacte aantal voor jouw website te bekijken ga dan naar Google Search Console.

Interessant is om te achterhalen hoeveel van deze pagina’s nu blogposts zijn.

Op sommige websites is dat even zoeken.

In dit geval zijn blogs onderdeel van de ‘kennisbank’ op de website.

We kijken nu dus naar het aantal pagina’s dat binnen de ‘kennisbank’ is geïndexeerd binnen Google.

Google zoekoperatoren search operators indexatie fouten vinden 2

Zoals te zien, zijn er ongeveer ~519 pagina’s geïndexeerd binnen Google.

Dat is ongeveer 1/6 van de totale website.

Het kan soms interessant zijn om de resultaten wat specifieker te bekijken.

Zo kan het zijn dat er pagina’s zijn die een te lange titel hebben of een meta-omschrijving die niet aansluit bij de zoekintentie.

Google zoekoperatoren en google search operators search result page serp

Hier gaat het slechts om details, maar in sommige gevallen kan het wel degelijk helpen om goed te kijken naar de toepassing van de merknaam of pagina’s die niet binnen Google moeten verschijnen.

Als dat laatste het geval is moeten deze op no-index worden gezet.

We gaan nu nog iets dieper in op de resultaten.

We doen dit door gebruik te maken van Google zoekoperatoren of Google search operators met het volgende zoekcommando: *.domeinnaam.nl -www

Het gebruik van (*) commando zorgt er voor dat we alle subdomeinen kunnen vinden binnen Google die geïndexeerd zijn.

Waarbij we reguliere www. resultaten uitsluiten dit doen we door dit commando op te nemen (-www).

Dit ziet er als volgt uit:

google search commando

Wat hier opvallend is is dat we bij een Atlassian Bitbucket domein uit komen: git.essent.nl

Ook zien we een foutmelding van een demo voor een Magento Webshop:

503 service unavailable

Twee zaken die vrij eenvoudig te voorkomen zijn door beide subdomeinen op no-index te zetten.

Hier nog een tweetal extra commando’s die helpen om met Google zoekoperatoren binnen de indexatie van een WordPress website mogelijke fouten te ontdekken.

  • site:domeinnaam.nl/category – Zo vind je categorie pagina’s
  • site:domeinnaam.nl inurl:tag – Zo vind je ‘Tag’-pagina’s

Beiden worden meestal uitgesloten van de index.

Onveilige pagina’s vinden

Het gebruik van https:// is noodzakelijk om een veilige ervaring aan jouw gebruikers te bieden.

Google heeft zelf ook een uitleg binnen de algemene richtlijnen over het gebruik van https://.

Zeker op websites waar veel transacties plaats vinden, zoals bijvoorbeeld e-commerce websites is het gebruik van https:// noodzakelijk.

Laten we eens kijken hoe Bol.com hier mee om gaat.

Google zoekoperatoren of google search operators onveilige pagina's ontdekken

Hier zien we dat er ~18.900 pagina’s zijn die binnen de index geen https bevatten.

Let op! Dit zegt niet alles. Zodra je namelijk een resultaat aan klikt kan het zo maar zijn dat de pagina wel veilig is zodra je er op landt.

Het is dus belangrijk om als online marketeer de resultaten te controleren voordat je de aanname doet dat deze pagina’s ook werkelijk onveilig zijn.

Met dit commando kan je het in ieder geval zelf controleren binnen de index van Google.

Duplicate content traceren

Elke SEO weet het, duplicate content is niet goed.

Dit wil je voorkomen.

Voor Zalando kijken we naar een specifiek merk spijkerbroeken: Denham.

Dit valt binnen de heren categorie.

Een merk is meestal voorzien van een tekstuele beschrijving.

Deze is vaak terug te vinden op andere websites.

duplicate content

Met dit type beschrijving, zie je vaak, dat deze op andere websites worden overgenomen en gekopieerd.

Maar eerst kijken we waar deze omschrijving op de website van Zalando is terug te vinden.

We zien 5 dezelfde resultaten terug komen binnen Google.

Op verschillende Zalando websites.

Ook zien we een aantal websites die vergelijkbare content laten zien.

Je kunt dit vrij makkelijk achterhalen door de volgende commando’s te gebruiken.

  1. Site:naamwebsite.nl (content die je wilt opzoeken binnen dit domein)
  2. -site:naamwebsite.nl (content die je wilt opzoeken binnen andere domeinen)

Tip! Kijk ook even (als je bijvoorbeeld een blog hebt) of jouw content op andere websites is overgenomen. Zonder bronvermelding. Je kan de website-eigenaar dan contacten en vragen of hij een link wil plaatsen naar de bron (jouw website in dit geval!).

Je kunt dit opsporen met het volgende commando.

  1. intitle:”titel van de blog post” -eigenwebsite.nl -(eventuele social networks)

Let er bij dit commando op dat je vooraf ook even na gaat waar je bijvoorbeeld veel aangepaste herpublicatie’s aantreft.

Bijvoorbeeld op Twitter of Pinterest.

Als dit het geval is kan het handig zijn om deze uit te sluiten van het commando.

Vind verouderde bestanden op je website

Als je met grote websites werkt.

Die ook nog eens specifieke informatie moeten bevatten.

Zoals bijvoorbeeld pensioenfondsen, banken of verzekeraars.

Kan het handig zijn om eens in de zoveel tijd de actualiteit van speciale bestanden te controleren.

Je doet dit door het filetype commando te gebruiken.

Laten we eens kijken hoe het er bij de belastingdienst voor staat.

verouderde bestanden traceren

Ruim ~10.000 .PDF bestanden.

Zouden die allen actueel zijn en nog gebruikt worden?

De belangrijkste vraag bij deze resultaten is, moeten die allemaal geïndexeerd worden?

Wanneer dat niet het geval is dan is het vrij eenvoudig om deze op no-index te zetten.

Tip! ‘Ext:’ geeft dezelfde uitkomst als ‘filetype:’.

Als we dit commando combineren met meerdere bestandsformaten ziet dat er als volgt uit:

Google zoekoperatoren search operators verouderde bestanden commando

Het ‘schoon’ houden van de resultaten in Google kan een hele klus zijn. Zeker bij een grote website.

Het is daarom van belang om goed te kijken naar welke bestanden wanneer wel of niet moeten worden geïndexeerd en dit eens in de zoveel tijd te controleren.

Relevante linkbuilding kansen traceren

Om te bepalen van welke websites en pagina’s je een link wilt ontvangen naar jouw website kan het zinvol zijn om vooraf te bekijken welke pagina’s door Google als relevant worden gekwalificeerd.

Je kan dit vrij eenvoudig doen met behulp van het related: commando.

Je zou bijvoorbeeld op zoek kunnen zijn naar relevante marketing blogs in Nederland.

We kennen Marketingfacts, maar welke zijn er nog meer volgens Google?

relevante linkbuilding kansen met behulp van google search operators

Dit laat ~40 websites zien die er volgens Google op zouden kunnen lijken.

Let op! Dit kunnen dus ook zeer generieke nieuws websites zijn. Het is dan noodzakelijk om vooraf goed te bekijken waar het onderwerp terug komt en in welke context.

Je kan het ook specifieker maken, door te kijken naar een categorie of een onderwerp.

Je doet dit als volgt.

  1. site:naamwebsite.nl (bekijk het aantal websites dat je terug krijgt van Google)
  2. site:naamwebsite.nl [onderwerp] (bekijk het aantal websites dat je terug krijgt van Google)

Deel nu het eerste resultaat op het tweede resultaat.

Je deelt het totaal aantal pagina’s hier over het aantal pagina’s dat gaat over het onderwerp. Dus de uitslag van 1 delen door de uitslag van 2.

Wanneer je boven de 0.5% uit komt is het een relevante website om een link van te ontvangen.

Zit je boven de 0.75% is deze website zeer relevant.

Zo kan je precies prioriteren welke websites je graag een link van zou willen hebben.

Let op! Dit is een methode om te bekijken of een website relevant is volgens Google.

Uiteraard zal je zelf ook nog de nodige research moeten doen om te bepalen of dit echt een relevant domein is.

Het liefst voordat je contact opneemt om een link aan te vragen.

Deze techniek is namelijk niet waterdicht. Het leent zich goed voor een eerste oriëntatie.

Daarna heb je voor jezelf een lijst met huiswerk om de juiste factoren om een link aan te vragen verder te bepalen.

Vind relevante interne links

Interne links zijn belangrijk voor iedere website.

Deze links helpen bezoekers om op een goede manier door de website te worden begeleidt.

Ze helpen ook, wanneer op de juiste wijze gebruikt, om de SEO resultaten te verbeteren.

Het is dus belangrijk om alleen interne links toe te voegen wanneer dat relevant is.

Stel je hebt zojuist een post gepubliceerd over content marketing in 2021.

Dit is belangrijke content voor jouw website en dus ben je op zoek naar relevante interne links.

Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

commando google

Je gebruikt hier de totale website door site: toe te voegen.

Vervolgens sluit je de gepubliceerde post uit door -site: te gebruiken en voeg je intext: toe met het woord of de woorden die je wilt dat in de tekst terug komen.

Let op! Gebruik alleen de meest relevante pagina(s). Overmatig gebruik kan soms een slechter resultaat opleveren.

In de premium versie van Yoast SEO is ook een internal linking tool opgenomen.

Deze kan je helpen bij het vinden van de juiste interne links.

Je moet voor het gebruik van deze premium versie van Yoast SEO wel betalen.

Hoe vaak publiceren concurrenten nieuwe content?

De meeste websites worden met behulp van een blog voorzien van nieuwe content.

Je kunt dit blog opzoeken en uitvinden hoe regelmatig er nieuwe content wordt gepubliceerd.

Dit gaat dan om content die wordt geïndexeerd door Google.

Kies vervolgens tools.

Je ziet nu ‘Elke periode’ verschijnen.

concurrenten publiceren content in google

Vervolgens kies je hier voor aangepaste periode.

Kies hier bijvoorbeeld de laatste 6 maanden van het jaar.

Nu verschijnen alle posts die in de afgelopen 6 maanden zijn gepubliceerd en die binnen Google zijn geïndexeerd.

Google zoekoperatoren search operators hoe vaak publiceren concurrenten resultaat

Zoals je kunt zien zijn dit ~26 resultaten in 6 maanden.

Dat zijn dus ongeveer ~4 publicaties per maand. En dus ~1 publicatie per week.

Ook kan je zien welke onderwerpen er ter sprake komen en op welke datum deze resultaten zijn gepubliceerd.

Welke websites linken naar concurrenten

Ontvangen concurrenten veel links?

Van wie komen die? En welke zijn relevant?

Wat als jij die ook kan krijgen.

Google heeft een tijd geleden deze zoekoperator inactief gemaakt, maar hij lijkt in sommige gevallen nog wel te werken.

Het gaat dan om ‘link:‘.

Je gebruikt de domeinnaam van jouw concurrent en bijvoorbeeld het blog.

Je sluit het volledige domein uit ten opzichte van het blog.

Dan zijn er een aantal websites die naar jouw concurrent linken.

Dit ziet er als volgt uit:

Google zoekoperatoren of google search operators welke websites concurrenten

Uiteraard kan je de links ook opsporen met een backlink checker.

Zoals bijvoorbeeld van Ahrefs of Majestic.

De beschreven manier is iets eenvoudiger om direct te achterhalen welke resultaten vanuit Google een resultaat opleveren.

Dit waren de zoekoperatoren voor 2021.

Welke zoekoperatoren gebruik jij vaak en waarom juist deze?