Google Ads & SEO samen synergie bereiken

Hoe kan je met Google Ads en SEO synergie bereiken? Het succesvol vindbaar maken van producten en diensten binnen zoekmachines wordt steeds uitdagender.

De resultaten binnen Google bevatten steeds meer concurrenten. Bovenop de steeds rijker gevulde resultaten van Google zelf.

Dit zorgt voor een grotere (tijds-) investering om resultaten te bereiken.

Bedrijfstakken verschillen hierin ook steeds meer van elkaar.

Wat in de ene bedrijfstak werkt, werkt in de andere bedrijfstak juist helemaal niet.

Om nog maar te zwijgen over de juiste zoekintentie die achter iedere search query schuil gaat.

Als je vliegtickets verkoopt doe je iets heel anders dan wanneer je verzekeringen verkoopt. Terwijl het allebei om een product en dienst gaat.

Daarom vragen SEO en Google Ads, in eerste instantie ook, een andere aanpak. Toch kan het lonen om deze disciplines, juist nu, te combineren.

En met Google Ads en SEO synergie te bereiken via deze tactieken.

Organic search, ook wel SEO genoemd, leidt meestal tot een verbetering van de resultaten op lange termijn.

Paid search, SEA , met behulp van Google Ads leidt juist tot een verbetering van de resultaten op korte termijn.

Hoe zorg je nou voor een geïntegreerde aanpak, waarin je ook daadwerkelijk synergie bereikt?

Voordelen – Google Ads en SEO

Google Ads, ook wel paid search genoemd, heeft als grote voordeel dat de meetbaarheid heel goed is.

De inzet van het mediabudget is heel goed meetbaar te maken en af te rekenen op resultaten.

Daarbij komt dat je binnen zoekmachines mensen vindt die ook daadwerkelijk op dat moment op zoek zijn naar een product of dienst.

Potentiële kopers en klanten.

Bij bijvoorbeeld een out-of-home campagne of televisie weet je niet of je deze potentiële kopers en klanten direct bereikt.

Je weet simpelweg niet wie er op dat moment interesse hebben om het product te kopen.

Half the money I spend on advertising is wasted – I simply don’t know which half

Natuurlijk bevind je je in verschillende stadia van een aankoop.

Maar wanneer je jouw mediabudget eenmaal mag inzetten dan is de keuze voor direct resultaat met paid search snel gemaakt.

Ieder hard groeiende start-up maakt in meer of mindere mate gebruik van Google search.

De efficiëntie en effectiviteit van de inzet van het mediabudget is bij paid search optimaal.

SEO

SEO, ook wel organic search genoemd, heeft als grote voordeel dat je investeert op lange termijn en op lange termijn de digitale vruchten er van plukt.

Je investeert in digitale resultaten die blijvend zijn.

Het nadeel van deze investering is dat organic search voor veel bedrijven een ‘black box’ is.

Een bussinescase rond krijgen voor organic search met een investering en een positieve ROI is uitdagender dan voor paid search.

Bedrijven hebben vaak al eerdere ervaringen met SEO en organic search.

Waarbij deze eerdere ervaringen de resultaten voor de toekomst ‘kleuren’.

Het is daarom zaak om heel open te zijn over de aanpak, de verwachtingen en de mogelijke resultaten van SEO.

SEO blijft een lange termijn investering waarvan de resultaten nooit 100% gegarandeerd zijn.

Dit heeft te maken met wat het Google algoritme doet. Welke aanpak je zelf hanteert. En wat je concurrenten doen.

Welke aanpak heeft gewerkt en welke niet? Hebben we daar cijfers van?

Heb je historische data waar je op kunt bouwen. Kan je hiermee een bandbreedte aangeven waarmee een bedrijf resultaten kan verwachten?

Als je dit weet kan je uitstekende resultaten behalen met investeringen in SEO en organic search.

Het blijft wel een lange termijn investering. Die niet 100% door te rekenen is. En waarbij je altijd all-in moet gaan.

Je kunt niet een beetje SEO doen.

Resultaten

Wat draagt search bij aan de bedrijfsresultaten van een bedrijf?

Voor ieder bedrijf is dat anders.

  • Sales
  • Ingevulde afspraak formulieren
  • Unieke bezoekers
  • Pageviews

Het hangt altijd weer af van het type bedrijf en de sector waarin je actief bent.

Waar stuur je als bedrijf op aan?

In het geval van paid search kan je hier keuzes in maken.

Stuur je op marktaandeel of stuur je op rendement van bijvoorbeeld de gemiddelde verkoop.

Dit betekent in de praktijk het verschil tussen, koop je tegen elke prijs al het beschikbare verkeer in.

Of koop je alleen dat verkeer waarvan je met, aan grote zekerheid grenzende, waarschijnlijkheid kunt zeggen dat het een verkoop op gaat leveren.

In het geval van organic search is dit uitdagender. Je hebt een positie met een bepaald volume of niet.

Investeren in organic search betekent dat je kijkt naar het beschikbare verkeer. En dit combineert met het mogelijke resultaat op basis van het huidige aantal conversies.

Een sprong van plek 3 naar plek 1 betekent niet automatisch dat het aantal conversies ook lineair groeit.

Soms kan het zinvol zijn om te investeren in organic en paid search. Soms slechts één van de twee.

Je probeert zo met Google Ads en SEO synergie te bereiken voor het optimale resultaat.

Hoe werken Google Ads en SEO samen?

Paid search en organic search komen elkaar van nature meestal niet tegen binnen een bedrijf. En dat is jammer.

De grote uitdaging is dat veel bedrijven en bureau’s in business units of silo’s zijn georganiseerd.

Voor iedere discipline is een apart team verantwoordelijk. Met elk zijn eigen targets.

Het team dat verantwoordelijk is voor paid search kan zo naast het team zitten wat verantwoordelijk is voor organic search zonder dat ze van elkaar weten wat ze aan het doen zijn.

In de praktijk, levert het een interne concurrentiestrijd op tussen deze teams.

Paid en organic search werken zo niet samen maar zijn elkaars concurrenten binnen hetzelfde bedrijf!

Juist het samenwerken tussen deze twee discipline’s kan belangrijk zijn om de bedrijfsresultaten te verbeteren.

Paid search kan organic search van data voorzien die leidt tot betere resultaten.

Paid search bevindt zich in de luxe positie dat Google hier, vanwege de advertentie inkomsten, meer data beschikbaar stelt.

Paid search kan huidige vertoningen inzichtelijk maken, op basis van;

  • Paid search
  • Paid search en organic search
  • Organic search

Wanneer de koppeling met Google Search Console tot stand is gebracht kan je hiermee rapportages uitdraaien die dit inzichtelijk maken.

Met deze inzichten kan je bepalen waar je juist wilt adverteren of juist meer wilt investeren in organische resultaten.

De combinatie van deze data zorgt voor betere resultaten.

En juist nu kan het lonen om te bekijken welke longtail zoekwoorden tot meer en betere resultaten leiden.

Vaak is de competitie op de brede algemene zoekwoorden of zoekwoord combinaties erg groot.

Het kan dan helpen om naar de kleinere converterende zoekvolumes te kijken.

Wanneer de aansturing van de beide kanalen dan ook nog met eenzelfde overall target gebeurt wordt het eenvoudiger om te investeren in dat kanaal waar het beste bedrijfsresultaat behaalt kan worden.

In plaats van het beste kanaalresultaat. De silo’s en aparte kanalen worden dan in stand gehouden. Dat is zonde.

Het doel zou moeten zijn om Google Ads en SEO synergie te laten bereiken.

Oplossing

Kies als online marketeer voor 1 overall target en 1 metric waar je het resultaat op afrekent.

Begin klein in de vorm van een pilot. Stop samen, Google Ads en SEO, budget in een pot.

Begin bijvoorbeeld met breed adverteren binnen Google Ads. Kijk wat er binnen komt aan data.

Gebruik deze data als input om de SEO strategie in te richten. Bouw je posities binnen organic search verder op.

Schaal Google Ads waar mogelijk af. Optimaliseer vervolgens deze inzet.

Experimenteer met seasonality. Is de lijn in het experiment voor het hele jaar door te trekken?

Zorg voor een goede samenwerking, in het proces, tussen paid search en organic search.

Stimuleer het delen van data. Heb je inzicht in elkaars dashboards en experimenten?

Zorg voor een geïntegreerde aanpak.

  • Hoe praat je elkaar bij?
  • Waar praat je elkaar over bij?
  • Wanneer praat je elkaar bij?

Stimuleer gezamenlijke resultaten. Vier het samen wanneer er een resultaat is behaald.

Blijf altijd experimenteren en testen, juist als je een opdracht doet als freelance online marketeer.

Handige tools bij het experimenteren kunnen bijvoorbeeld Google Responsive Search Ads zijn. Met deze resultaten kan je vervolgens met organic search aan de slag.

Het kan ook helpen om binnen de Google Ads de keywords te labelen. Dit kan met behulp van dit keyword labelling script.

Zo krijg je inzicht in welke paid posities invloed hebben op welke organische resultaten en vice versa.

Het belangrijkste in de samenwerking, praat met elkaar, heb contact, experimenteer en zorg dat het een gezamenlijk resultaat wordt.

Waarbij niet de performance uit 1 kanaal een winnaar aanwijst maar het overall resultaat voor bedrijf dat is wat telt.

Wat zijn jouw ervaringen in een samenwerking tussen Google Ads en SEO?