9 x Google Ads Scripts voor 2021

Voor Google Ads zijn heel veel scripts beschikbaar.

Als freelance online marketeer kunnen deze je helpen om betere resultaten binnen Google Ads campagnes te realiseren.

De laatste jaren zijn er veel Google Ads scripts ontwikkelt.

Soms zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Welke Google Ads scripts kan je in 2020 gebruiken?

Dit is een selectie van scripts die je verder kunnen helpen met je Google Ads campagnes.

Zo kan je jouw campagnes verbeteren en krijg je beter inzicht in jouw resultaten.

Voor de eerste keer met Google Ads Scripts werken

Ga je voor de eerste keer een Google Ads script toevoegen aan je campagne?

Kijk dan hier naar de uitleg om zelf een Google Ads script toe te voegen.

Script 1: Heatmap script

Dit script maakt het mogelijk om te zien hoe de campagnes presteren per uur van de dag.

Dit script laat zien hoe de campagnes presteren qua vertoningen, klikken, doorklikratio, conversieratio, CPA en conversies. 

Je kan, door het script te bewerken, ook extra variabele aan het script toevoegen.

Wanneer elke conversie een gelijke waarde vertegenwoordigt kan je deze analyse met behulp van de heatmap gebruiken als input om het volgende ‘elk-uur-van-de-dag-bieden’ script te gebruiken.

Deze twee scripts zijn goud waard.

Script 2: Elk uur van de dag bieden – 24/7 bieden

Ik ben groot fan van dit script.

Met dit script kan je veel flexibeler bieden. Letterlijk elke minuut van elke dag op elk apparaat.

Dit levert niet alleen besparingen op, maar ook de mogelijkheid om veel efficiënter met je budgetten om te gaan.

Het biedt, na analyse van je conversies in combinatie met het tijdstip, de mogelijkheid om echt alleen op die momenten van de dag aanwezig te zijn met een advertentie wanneer potentiële klanten ‘in-market’ zijn om een aankoop te doen.

Dus niet meer klikken, klikken en niet-kopen.

Script 3: Quality score Google Ads analyseren

Dit script gebruikt enkele statistieken en de kwaliteitsscore en exporteert deze naar een nieuw tabblad.

Het tabblad heeft als titel ‘accountnaam + kwaliteitsscore analyse’ en wordt weergegeven op de schijf van het Google-account van waaruit je het script hebt uitgevoerd.

Een van de snelste manieren om deze gegevens te begrijpen, is door een paar cirkeldiagrammen te maken voor elke categorie.

De verdeling van elke categorie wordt hierbij gevisualiseerd.

Presteren de meeste zoekwoorden onder de gemiddelde CTR of zijn de landingspagina’s het probleem?

Met dit script vind je het snel uit.

Je analyseert met dit script snel grote aantallen zoekwoorden op de juiste quality score.

Script 4: Verwijder slecht presterende advertenties

Dit script helpt om alleen de best presterende advertentievarianten in het account te behouden. Door slecht presterende advertenties te verwijderen.

Let op. Voor dit script moet je betalen om het te kunnen gebruiken.

Google kan automatisch de best presterende advertenties vaker weergeven.

Het is altijd een goed idee om je account te onderhouden en advertenties te verwijderen die niet goed presteren.

In het ideale geval worden er altijd minstens 2 advertenties weergegeven, zodat je kan testen welke variant het beste presteert.

Script 5: Testen, testen en rapporteren

Dit script genereert een dashboard met een uitgebreid overzicht van experimenten binnen het MCC.

Het script haalt alle experimenten op in een MCC-account of een individueel account.

Zorg ervoor dat je de juiste versie van het script gebruikt. Bekijk de beide scripts onderaan de pagina als je op de link klikt om te bepalen of je het MCC script wilt gebruiken of het script voor een individueel account.

Het script berekent de startdatum voor elk experiment. Rekening houdend met het feit dat elk experiment mogelijk binnen een ander tijdsbestek wordt uitgevoerd.

En geeft vervolgens de belangrijkste statistieken weer zoals conversies, kosten, etc.

Ook wordt het verkeer gelijkmatig verdeeld tussen de controle-variant en het experiment. Zo wordt het verschil in prestaties juist berekend.

Ten slotte worden de gegevens toegevoegd aan een Google-spreadsheet.

Eén regel per experiment, inclusief de juiste performance metrics.

Met dit dashboard kunnen adverteerders de prestaties van een groot aantal experimenten volgen vanuit één totaal, op spreadsheets gebaseerd, dashboard.

Script 6: Veelgebruikte zoektermen analyseren

Sommige woorden vormen samen een fantastische combinatie.

Andere niet.

‘Gratis bananen’ klinkt goed, ‘oude bananen’ niet.

Door deze woorden te waarderen in de juiste context, krijgen we betere woordcombinaties.

Gebruik dit script om advertentiegroepen samen te stellen van meerdere woorden.

Of uitsluitingen te maken op basis van woordgroepen.

In plaats van losse afzonderlijke woorden.

Als je op de link klikt zie je bij ‘How do I use it?’ een uitleg, in het Engels, hoe je het script voor jouw account geschikt kan maken.

Script 7 en 8: Aftellende aanbiedingen

Script 1 & Script 2

Dit zijn 2 scripts van Google die vaak gebruikt worden tijdens campagneperiodes met een speciale aanbieding of actie er in.

Het eerste script helpt je om te berekenen hoeveel dagen en uren er nog zijn tot de einddatum van een actie.

Vervolgens kijkt het naar de specifieke advertentiegroep die is opgezet voor deze actie.

En werkt de advertentieparameters van alle zoekwoorden in deze advertentiegroep bij met de resultaten van de berekening.

Het tweede script leest een lijst met evenementen uit van een Google calender.

Het stelt vervolgens een bron vast om met behulp van die gegevens binnen de specifieke campagne voor elk product of dienst een specifieke uiting te creëren.

Als je op het script klikt kan je de voorbeelden bekijken.

Een handig script als je meerdere producten met aanbiedingen hebt.

Script 9: Kapotte links controleren

Niks zo vervelend als kapotte links in je advertenties.

Dit script helpt je om te controleren welke advertenties kapotte links bevatten.

Altijd handig.

Gratis Google Ads scripts

Voor iedereen die nog niet genoeg gratis Google Ads scripts heeft.

Dit zijn de belangrijkste bronnen voor goede gratis scripts.

Wat zijn jou favoriete Google Ads scripts in 2021 als online marketeer en waarom?